Definicja DAGMAR (Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results)
Co to jest: model określania celów reklamy służący do oceny jej rezultatów.
Co oznacza: Złożona jest z trzech części. W pierwszej występują rodzaje zastosowanej reklamy i innych rodzajów promocji. Ich wpływ na konsumentów ocenia się poprzez wpływ na percepcję i na działanie, przy konfrontowaniu tego wpływu z czynnikami zakłócającymi, czyli konkurencją, niedoskonałością pamięci, "oporem" nabywców i zmiennym ich składem w trakcie zarządzania przekazów promocji. W modelu stworzonym dla celów analizy skuteczności reklamy, uwzględnia się następujące ekipy nabywców:1. nieświadomi - jeszcze nie wiedzą o reklamowanym produkcie,2. świadomi - wiedzą o istnieniu produktu, ale nie znają jego zalet,3. rozumiejący – nie tylko wiedzą o produkcie, ale znają również jego cechy i zalety, 4. przekonani – mają świadomość przewagi produktu nad innymi wyrobami i zamierzają go kupić,5. nabywcy aktywni - kupili już wytwór i chcą ponownie dokonać zakupu.Badanie bazuje na ustaleniu jaki proc. nabywców, występujących na analizowanym segmencie rynku, należy do tych poszczególnych grup, a następnie, po przeprowadzeniu reklamy, dokonanie oceny – na podstawie doboru losowego albo innego metody wyłonienia liczby ankietowanych osób, jak zmieniły się ich stany świadomości i jakie to stwarza perspektywy dla wpływu reklamy na dokonywanie zakupów reklamowanego produktu