szpitalne partnerstwo co to znaczy

Co to jest Informatyczne partnerstwo szpitalne. Co znaczy: partnerstwo szpitalne Szpitale.

Czy przydatne?

Informatyczne partnerstwo szpitalne definicja

Co znaczy:

Połączenie środków prywatnych i publicznych



Informatyczne partnerstwo szpitalne





Szpitale funkcjonujące w hiszpańskiej Walencji stanowią doskonały przykład połączenia sił prywatnych i publicznych z nowoczesną technologią informatyczną i efektywnym zarządzaniem. Fundamentem sukcesu tych szpitali jest idealnie funkcjonujący mechanizm informatyczny.






Hiszpańska Walencja może poszczycić się idealnie funkcjonującym systemem ochrony zdrowia. To jest możliwe dzięki obecnemu w szpitalach w Alizra i w Torrvieja systemowi kierowania wykonywanemu poprzez prywatnego inwestora w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne.



Umowa z samorządem



Umowa między Departamentem Zdrowia Walencji, a partnerem prywatnym opiera się na zobowiązaniu operatora polegającym na budowie szpitala, wyposażeniu go i zarządzaniu nim w zamian za świadczenie wypłacane raz do roku w stawce około 600 Euro na mieszkańca danego regionu, dla którego właściwy miejscowo jest szpital w Alizra albo w Torrevieja. To jest stała stawka, którą operator musi umiejętnie zarządzać, tak, by szpital funkcjonował poprawnie, nie zadłużając się i świadcząc równocześnie usługi na wysokim poziomie. stawka ta, zgodnie jest przeznaczona również na pokrycie wydatków budowy szpitala, jego wyposażenie i utrzymanie. Suma ta pokrywa całą opiekę medyczną pacjenta, czyli nie tylko hospitalizację, gdy zajdzie taka potrzeba, lecz także pomoc ambulatoryjną, kontakt z lekarzem rodzinnym i wszelakie konsultacje ze specjalistą. Umowa zakłada także, iż operator będzie zarządzał szpitalem poprzez 15 lat. Wedle założeniami, po upływie tego okresu szpital oddawany jest w zarząd Departamentu Zdrowia Walencji, jednakże istnieje również sposobność przedłużenia umowy o kolejne 5-15 lat. Prócz dochodu otrzymywanego corocznie na każdego pacjenta szpitale utrzymują się także z tak zwany turystyki zdrowotnej. Placówki w Torrevieja i Alzira cieszą się, gdyż bardzo niezłą reputacją, co determinuje zwiększającą się corocznie liczbą pacjentów z sąsiednich regionów, a również cudzoziemców, którzy chętnie odwiedzają tę część Hiszpanii.



mechanizm kierowania



Niewątpliwy efekt tych szpitali polega zwłaszcza na systemie kierowania, tak zwany quaility management opartym na idealnie funkcjonującym systemie informatycznym. Kluczowym celem operatora jest świadczenie usług o najwyższej, jakości, w oparciu o najnowszy sprzęt, wykwalifikowaną kadrę i indywidualne podejście do każdego pacjenta. Z racji na położenie szpitali personel medyczny i administracyjny ma wymóg posługiwać się językami obcymi, równocześnie w razie zagranicznych lekarzy istnieje konieczność komunikowania się również w języku hiszpańskim. Operator zachęca personel atrakcyjnym systemem wynagradzania, opartym na systemie motywacyjnym i świadczeniach dodatkowych za pracę na dyżurach, w nadgodzinach, czy w weekendy. Dzięki takiej konstrukcji, operator może wybierać spośród najlepszych ekspertów, którzy natomiast gwarantują profesjonalne wykonanie usługi i co się z tym wiąże zadowolenie pacjenta. W systemie kierowania przyjętym poprzez operatora istotny jest każdy pacjent, bo, w razie, gdy mieszkaniec regionu, objętego działalnością danego szpitala zdecyduje się na podjęcie leczenia w innej placówce, operator będzie zobligowany zwrócić w 100% wydatek leczenie pacjenta w wybranym poprzez niego szpitalu. Znaczy to, iż odejście każdego pacjenta, już opłaconego poprzez Departament Zdrowia to utrata dla operatora. Dlatego także, operator, mając na uwadze powyższe, nieustannie dokłada starań, by obsługa pacjentów cechowała się wysoką, jakością przekładającą się na satysfakcję pacjentów.

Założeniem umowy jest także to, tak aby rentowność operatora nie przekraczała 7%-7,5 %, zaś w razie osiągnięcia wyższych zysków, operator zobligowany będzie do przekazania nadwyżki na cele inwestycyjne zaplanowane poprzez władze Walencji.

Podkreślić należy również, iż szpitale podlegają regularnej kontroli, przeprowadzanej poprzez Departament Zdrowia polegającej na sprawdzaniu, jakości usług, przyjmowaniu ewentualnych skarg i monitorowaniu efektywności przewidzianych w umowie zadań wypełnianych poprzez operatora.



mechanizm informatyczny



Szpitale w Torrevieja i w Alzira odznaczają się wysokim poziomem innowacyjności zarówno w obszarze poziomu informatyzacji, jak i wyposażania i komunikacji z pacjentami. Cała działalność szpitali oparta jest o specjalistyczny
mechanizm informatyczny połączony z systemem ewidencji mieszkańców regionu, umożliwiający pacjentom porozumiewanie się ze szpitalem drogą elektroniczną. Ponadto działalność operatora zakłada max. zastosowanie możliwości szpitala zwłaszcza przez przeprowadzanie operacji i konsultacji od inicjalnych godz. porannych do późnych wieczornych i ciągłe monitorowanie dostępności ekspertów i zapotrzebowania na daną usługę, tak, by wykorzystując potencjał w formie personelu i sprzętu, uniknąć tworzenia się kolejek. Dodatkowo każdy z pacjentów posiada elektroniczną kartę zawierającą pełną dokumentację historii dolegliwości uzupełnioną o wszelakie wiadomości takie jak rodzaj zażywanych leków, przeciwwskazania, uczulenia, nałogi, szczepienia i tym podobne Takie archiwum umożliwia zachowanie kontynuacji leczenia, uniknięcie przeprowadzania tych samych badań kilkakrotnie, a również gwarantuje stałą opiekę nad pacjentem, między innymi przez informowanie go o potrzebie wykonania badań profilaktycznych, zalecanie wizyty kontrolnej czy konsultacji specjalistycznej. Prócz tego szpitale zapewniają regularne raportowanie stanu zdrowia pacjenta i wymianę danych między oddziałami i lekarzami, co równocześnie stanowi formę kontroli nad lekarzami, czy nie wystawiają zbyt dużej ilości recept i skierowań na badania.



Przechowywanie danych



Sposób przechowywania danych w systemie opiera się o następujące zasady: integralność, jednolitość, trwałość, konkretność i adekwatność. W praktyce znaczy to, iż każdy pacjent posiada swoją elektroniczną kartę pacjenta, która każdego dnia jest aktualizowana. Na podstawie danych zawartych w indywidualnej dokumentacji,
mechanizm opracowuje miesięczne podsumowania, obrazujące zwłaszcza stan pacjentów, zapotrzebowanie na leki, liczba konsultacji, a również planowane zabiegi.
mechanizm stanowi kompletną i szczegółową elektroniczną bazę danych obejmującą wszystkie wiadomości o pacjencie i szpitalu.
mechanizm skonstruowany jest tak, by być jak w najwyższym stopniu przyjaznym pacjentom, przy jednoczesnym umożliwieniu funkcjonowania sprawnego i efektywnego modelu kierowania.
mechanizm zapewnia pełną ochronę danych zarówno pacjentów, jak i lekarzy, spełniając wszelakie standardy wyznaczone poprzez regulacje UE. Złożona jest z następujących modułów: podstawowa opieka zdrowotna, kierowanie pacjentem, diagnostyka, opieka ambulatoryjna, opieka nagła, wizyty domowe, obsługa farmaceutyczna, dział chirurgiczny, dział księgowości, moduł odpowiedzialny za wyliczanie wynagrodzenia opartym na elastyczności, opieka podstawowa, a również zbalansowana karta wyników w skład, której wchodzi między innymi badanie budżetu i zgodności zaplanowanej ilości kosztów z opłatami, które zostały już poniesione.
mechanizm zarządzany jest poprzez zarząd szpitala, który podejmuje decyzje w oparciu o wiadomości przygotowane poprzez komitet planowania strategicznego, który zaś nadzoruje pracę dyrektora do spraw informacji. Na najniższym szczeblu hierarchii znajduje się tak zwany helpdesk, który obsługuje cały
mechanizm od strony technicznej. Technologia ta gwarantuje oszczędność czasu i jego max. zastosowanie. Skutkuje dostęp do pełnej informacji o pacjencie, gwarantuje aktualność danych i ich dostępność w każdej chwili, a również pozwala na uniknięcie potrzeby powtarzania tych samych badań. Ponadto
mechanizm zapewnia systematyczne przedstawianie statystyk, raportów i sprawozdań, pozwalających na ciągłe kontrolowanie metody leczenia pacjentów, efektywności leczenia, a również stanu kosztów, tak, by nie doprowadzić do sytuacji przekroczenia wysokości zamierzonych nakładów. Tak działająca procedura eliminuje w praktyce zadłużenie, wykonywanie zabiegów powyżej limit, a również tworzenie się sztucznych kolejek, co stanowi niewątpliwie największe bolączki polskiej służby zdrowia.





Niezależność od podmiotów zewnętrznych



Szpitale systematycznie poszerzają zakres swoich usług, aby jak najpełniej spełniać oczekiwania pacjentów i tym samym zapewnić kompleksową opiekę medyczną bez konieczności organizowania badań, czy zabiegów w innej placówce. Działania szpitali zmierzają ku maksymalnemu uniezależnieniu się od podmiotów zewnętrznych i maksymalnym użyciu swoich możliwości. Do usług świadczonych poprzez szpitale zaliczyć można więc między innymi rehabilitacje, własny bank krwi, opiekę dla kobiet ciężarny i opiekę po urodzeniu dziecka, ratownictwo medyczne, określony zakres leczenia onkologicznego, szeroką diagnostykę, swoje bloki operacyjne czy także obsługę laboratoryjną.



Powyższe czynniki sprawiają, iż szpitale w hiszpańskiej Walencji funkcjonują bardzo dobrze, cieszą się niezłą opinią, a z ich usług korzystają zarówno Hiszpanie, jak i cudzoziemcy. Szpitale od lat wyróżniane są w rankingach najlepszych szpitali w Hiszpanii. Placówki te są rentowne, w większości samowystarczalne i cechują się sporą nowoczesnością, zaś operatorzy stawiają na opiekę na najwyższym poziomie i zadowolenie pacjentów.

Przedstawiony schemat kierowania szpitalami stanowi doskonały przykład na to, iż placówki rentowne, niezadłużone i przynoszące zyski to stan możliwy i rzeczywisty w państwie zbliżonym wielkością populacji do Polski przy porównaniu poziomu wydatkowanych środków na głowę pacjenta. Wykorzystanie takiego modelu jest jak w najwyższym stopniu prawdopodobne na gruncie polskim i ma w polskich realiach spore szanse powodzenia. Realizuje gdyż potrzeby publiczne, zapewniając opiekę zdrowotną dla mieszkańców danego regionu, równocześnie pochłaniając z góry wyznaczoną sumę pieniężną wydatkowaną z budżetu publicznego. znaczy to, iż opłaty na służbę zdrowia są stałe i z góry zaplanowane, nie generują nowych wydatków, przy zapewnieniu świadczenia usług na bardzo wysokim poziomie. Konstrukcja partnerstwa publiczno-prywatnego po raz następny stanowi, więc źródło korzyści zarówno dla podmiotu publicznego jak i prywatnego. Podmiot prywatny realizuje, gdyż część obowiązków należących do władz samorządowych/państwowych, w zamian za stałe źródło dochodu, na co pozwala mu wykorzystanie mechanizmu quality management, mogący stanowić wzorcowy schemat kierowania szpitalem.



Weronika Karnowska, Kancelaria Miller Canfield W. Babicki , A. Chełchowski i Wspólnicy sp.k.

David Kaiser Kaiser & Associates Warsaw








Czym jest Informatyczne partnerstwo znaczenie w Leczenie I .