zagrożone prywatną konkurencją co to znaczy

Co to jest SP ZOZ-y zagrożone prywatną konkurencją. Co znaczy: zagrożone prywatną konkurencją.

Czy przydatne?

SP ZOZ-y zagrożone prywatną konkurencją definicja

Co znaczy:

Kartele SP ZOZ-ów zagrożeniem dla pacjentów



SP ZOZ-y zagrożone prywatną konkurencją





Kartele zawierane poprzez publiczne szpitale mogą wyeliminować z rynku wszystkie niepubliczne podmioty funkcjonujące w ochronie zdrowia. Stracą na tym w pierwszej kolejności pacjenci, a dostępność do usług ulegnie pogorszeniu - oświadczają przedstawiciele prywatnych placówek medycznych.




SP ZOZ-y poczuły się zagrożone działalnością prywatnych placówekAutor: Shutterstock



Oświadczenie takie zostały wydane przez wzgląd na tak zwany sprawą lubelską. W styczniu 2011 roku w Lublinie zostało zawarte porozumienie podpisane poprzez szpitale publiczne zrzeszone w Konwencie Szpitali Wojewódzkich, Klinicznych i Resortowych Miasta Lublin. Celem porozumienia jest wypowiedzenie poprzez te szpitale wszystkim niepublicznym placówkom umów na zabezpieczenie, realizację i podwykonawstwo świadczeń zdrowotnych. Przypadek powtarza się następny raz - w ubiegłym roku podobna zmowa miała miejsce w woj. Zachodniopomorskim.

Celem porozumienia jest wyeliminowanie konkurencji, jaką stanowią dla placówek publicznych podmioty niepubliczne. Pomimo niewielkiego udziału w rynku są one realnym zagrożeniem dla SP ZOZ-ów, skoro podjęto w tym celu aż tak daleko idące kroki. Wartości szpitalnych kontraktów z NFZ kilku działających na terenie województwa prywatnych placówek medycznych wynoszą w sumie ok. 10 mln zł. Największe z nich mają kontrakty o wartości: 3,9 mln zł (NZOZ Okulistyka), 3,6 mln zł (NZOZ Sanitas) i 2,9 mln zł (NZOZ Medicus). W czasie gdy największe publiczne placówki dysponują kontraktami wielkości: 222 mln zł (Szpital Kliniczny NR 4), 129 mln zł (Szpital Kliniczny Nr 1) i 93 mln zł (Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej).

Świadczeniodawca udzielający świadczeń gwarantowanych z zakresu lecznictwa szpitalnego winien zapewnić szereg zasobów i usług. Dla przykładu, przy udzielaniu świadczeń w ramach hospitalizacji i hospitalizacji planowej musi posiadać w strukturze organizacyjnej oddział anestezjologii i intensywnej terapii (OAiIT). Jeżeli go nie ma, winien zapewnić ciągłości postępowania w dziedzinie OAiIT u innego świadczeniodawcy, zlokalizowanego nie dalej niż w sąsiednim powiecie. Podobny obowiązek dotyczy możliwości wykonywania badań laboratoryjnych, tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego, badań endoskopowych. Dla różnych zakresów usług spis wymagań przybiera różny kształt. Spełnienie tych warunków jest obowiązkowe w razie zawierania kontaktu z Narodowym Funduszem Zdrowia, jak także jest słowem dobrych praktyk w razie realizacji świadczeń dla innych płatników.

Opisane wymogi muszą spełniać zarówno szpitale publiczne jak i niepubliczne. Gdy uzasadnia to rachunek ekonomiczny, samodzielnie uruchamiają niezbędne pracownie i laboratoria w ramach swoich struktur. Z racji na rozmiar inwestycji ma to sedno zasadniczo w razie sporych szpitali albo szpitali specjalizujących się w danej dziedzinie. Jednak nawet takie szpitale nie zawsze dysponują koniecznym zapleczem. W rezultacie szpitale - spore i małe, publiczne i niepubliczne, podpisują umowy o współpracy ze szpitalami posiadającymi wymaganą infrastrukturę albo oferującymi stosowne usługi. Korzyść z takiej współpracy odnoszą obie strony - szpital udostępniający otrzymuje dodatkowe płaca i lepiej wykorzystuje dorobek, a szpital korzystający nie musi realizować drogich inwestycji w infrastrukturę, z której pacjenci korzystaliby sporadycznie.

Wg Pracodawców RP działanie Konwentu jest sprzeczne z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów. przez wzgląd na tym Pracodawcy RP zaczną wewnętrzne konsultacje i przedstawią Ministerstwu Zdrowia propozycję zmian ustawowych, dzięki czemu w przyszłości można będzie uniknąć takich sytuacji. Domagają się także stanowczej reakcji organów założycielskich na niegospodarność dyrektorów szpitali. Działanie Konwentu nie ukryje wyników finansowych jego publicznych członków. Tylko pięć z nich ma sumarycznie dług przekraczający 28 mln złotych. Nieefektywne zastosowanie środków publicznych poprzez szpitale publiczne członków Konwentu wskazuje na pilną potrzebę wprowadzenia kontroli organów założycielskich. Zmierza ku temu projekt ustawy o działalności leczniczej.

Zdaniem Pracodawców RP należy również zacząć pilne prace nad kompleksową zmianą regulaminów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, mówiących o sposobie prowadzenia kontraktacji. Minister Zdrowia i Narodowy Fundusz Zdrowia kontraktując usługi winien brać pod uwagę optymalną grupę parametrów i warunków koniecznych. W ślad za tym, z pomocą decyzji o finansowaniu świadczeń, winien stymulować postęp sektora, harmonizując stosunki między podmiotami publicznymi i niepublicznymi.










Czym jest SP ZOZ-y zagrożone prywatną znaczenie w Leczenie S .