relations public szpitalne co to znaczy

Co to jest Szpitalne public relations. Co znaczy: public relations Szpitale i centra medyczne.

Czy przydatne?

Szpitalne public relations definicja

Co znaczy:

Placówki medyczne to nowi klienci agencji PR



Szpitalne public relations





Szpitale i centra medyczne, podobnie jak inne spółki działające na rynku medycznym, coraz częściej decydują się na korzystanie z usług agencji public relations. Placówki liczą na to, iż dzięki współpracy z agencjami, wypromują własne usługi i przyciągną więcej pacjentów.








Rolę dobrego PR doceniają raczej właściciele placówek niepublicznych, lecz coraz częściej decydują się na nie również dyrektorzy publicznych szpitali, szczególnie tych, które posiadają niewykorzystany potencjał w formie pomieszczeń, sprzętu czy wyszkolonego personelu. Tak jest w razie Szpitala im. Świętej Rodziny działającego w Warszawie przy ulicy Madalińskiego, który w połowie września zaczął współpracę z agencją PR Partner of Promotion.

Wypromować RTG

– Zdecydowaliśmy się na taką współpracę z racji na to, iż chcieliśmy wypromować wybrane nasze usługi, o których regularnie pacjenci nie mają pełnej wiedzy – mówi Wiesława Kłos, zastępca dyrektora szpitala do spraw ekonomicznych. – Np. od półtora roku posiadamy nowoczesną pracownię RTG, ucyfrowioną, zaopatrzoną w najnowszej generacji sprzęt, pozwalający osiągnąć precyzyjne wyniki badań i wykluczający konieczność ich powtarzania. Pacjenci otrzymują wyniki na nośnikach CD. Możliwości tej pracowni nie są w pełni wykorzystane, a pacjenci wykonują badania RTG w innych placówkach, gdzie regularnie są one droższe i nie tak dobrej jakości jak nasze.

Działania promocyjne, prowadzone poprzez agencję zatrudnioną poprzez szpital, rozpoczęły się więc od informowania mediów o pracowni RTG. Działania te mają na celu dotarcie zarówno do chorych, jak i do innych placówek medycznych, które mogłyby na podstawie umów zawieranych ze szpitalem kierować tutaj swoich pacjentów. Gdy działania te dadzą spodziewany sukces, w dalszej kolejności promocja obejmie także inne obszary działalności szpitala, takie jak np. oddział chirurgii onkologicznej, funkcjonujący w tej placówce od kilku miesięcy.

– To jest nowoczesny oddział z fachową kadrą, gdzie na zabiegi nie trzeba czekać miesiącami, jak to się zdarza w innych placówkach. U nas czas oczekiwania wynosi ok. dwa tygodnie – mówi Wiesława Kłos. – Nie wszyscy o tym wiedzą, dlatego tak istotne jest informowanie.

Godna rozpropagowania, wg dyrektor Kłos, jest także działalność otwartej dwa lata temu poradni laktacyjnej czy także możliwości wynajęcia w godzinach popołudniowych gabinetów poprzez lekarzy.

Zwiększyć przychody

– Jest sporo dziedzin działalności szpitala, gdzie dzięki lepszej informacji i promocji możemy uzyskać efekty w formie dodatkowych przychodów – mówi dyrektor Kłos.

To pierwsza umowa Szpitala im. Świętej Rodziny z agencją PR. – Na razie została zawarta na trzy miesiące, lecz gdy będziemy usatysfakcjonowani efektami współpracy, pomyślimy o jej przedłużeniu – tłumaczy dyrektor Kłos.

Do zadań agencji współpracującej ze Szpitalem Świętej Rodziny należy docieranie z wiadomością o działalności placówki do prasy, portali internetowych, a również do publicznych ZOZ-ów i NZOZ-ów i do lekarzy pierwszego kontaktu, którzy prowadząc pacjenta na badania diagnostyczne czy leczenie, wskazują zazwyczaj konkretną placówkę, gdzie takie badanie można wykonać. Agencja nie zajmuje się stroną internetową szpitala, lecz podpowiada placówce, jakie wiadomości powinny się tam znaleźć.

Podobny charakter miała zawarta w październiku ubiegłego roku umowa pomiędzy Szpitalem Jana Pawła II w Krakowie i agencją Wenecja PR. Jej celem była realizacja określonego przedsięwzięcia, związanego z realizacją projektu unijnego. Do zadań agencji należało prowadzenie biura prasowego, szkolenia medialne, monitoring mediów, inicjowanie działań przeznaczonych dla środowiska medycznego i utrzymywanie kontaktów ze środowiskami najważniejszymi dla klienta. Umowa została podpisana na sześć miesięcy i po tym okresie nie została przedłużona.

Dwutorowe działania

Nieco odmiennie wygląda współpraca z agencjami, które obsługują daną firmę kompleksowo. Tak było w razie obsługi poprzez agencję Partner of Promotion spółki Euromedic, która posiada Międzynarodowe Centra Dializ (MCD), Międzynarodowe Centra Medyczne (MCM) i centra PET-CT. Działania agencji przebiegały tutaj dwutorowo i miały na celu budowanie wizerunku spółki na polskim rynku i pozycjonowanie jej jako placówki świadczącej usługi medyczne z wykorzystaniem najnowocześniejszej technologii.

Elementem tych działań były pomiędzy innymi dni otwarte, powiązane z tworzeniem nowych centrów w różnych regionach Polski. Były to przedsięwzięcia organizowane zarówno dla pacjentów, jak i dla środowiska medycznego. W ten sposób agencja tworzyła sposobność poznania nowego ośrodka, stosowanej tam technologii, a również lekarzy pracujących w takich placówkach. Odpowiadała również za oficjalne otwarcie nowych placówek Euromedic w Polsce, współpracując przy tym z konsultantami krajowymi, kadrą medyczną, lekarzami specjalistami, przedstawicielami Ministerstwa Zdrowia i z mediami.

Natomiast do zadań agencji 9.90 Public Relations, z którą nawiązał współpracę NZOZ Euroklinika z Katowic, specjalizujący się w zabiegach chirurgii plastycznej, należy prowadzenie biura prasowego, przygotowywanie informacji dla mediów i nadzór nad wszystkimi działaniami komunikacyjnymi (komunikacja wewnętrzna, audiowizualna, B2B). Agencja odpowiada także za treść strony internetowej i kontakt z partnerami Eurokliniki. Umowa została podpisana na sześć miesięcy z możliwością przedłużenia. Ta placówka także nie korzystała do chwili obecnej z usług agencji PR.

W pierwszej kolejności wiadomość

– Współpraca z agencją pozwoli nam dotrzeć z informacjami dotyczącymi działalności naszej kliniki do szerszej ekipy pacjentów. Chcemy w ten sposób potwierdzić profesjonalizm we wszystkich naszych działaniach – mówi Dorota Balcerowska-Wilgus, dyrektor NZOZ-u.

Kluczowa korzyść, jakiej oczekuje kierownictwo Eurokliniki, to sprawny i nowoczesny przepływ informacji pomiędzy Eurokliniką a pacjentami. – Komunikacja w służbie zdrowia stawia przed nami wymóg dostarczania klientom pełnej informacji. wiadomość na temat możliwości naszej kliniki, przygotowania personelu czy poziomu sprzętu, którym dysponujemy, jest bardzo istotnym kryterium, jakim kierują się pacjenci wybierając miejsce, gdzie będą się leczyć. Chaos informacyjny czy wiadomość niekompletna nie służy pacjentowi. Wszystkie te działania mają jeszcze bardziej usprawnić mechanizm diagnostyki, a później leczenia – mówi Dorota Balcerowska-Wilgus. Przy wyborze agencji właściciele NZOZ-u kierowali się
w pierwszej kolejności doświadczeniem konsultantów i znajomością branży medycznej.

W lipcu br. z agencją Telma Group Communications rozpoczęło współpracę Centrum Medyczne Medical Magnus z Łodzi, które specjalizuje się w medycynie sportowej, lecz prowadzi także poradnie specjalistyczne. Do zadań agencji należy kompleksowa obsługa PR, w tym: opracowanie i wdrożenie strategii komunikacyjnej, stosunki z mediami, przygotowanie i realizacja programów community relations, a również budowa marki i reputacji centrum. Umowa została podpisana na czas nieokreślony.

Współpraca długoterminowa

Jeśli działalność agencji przynosi oczekiwane efekty, współpraca rozwija się i trwa poprzez kilka lat. np. Centrum Medyczne Enel-Med już od 2006 roku współpracuje z agencją Euro RSCG Sensors.

– Fundamentalnym celem działań agencji dla Centrum Medycznego Enel-Med jest
w pierwszej kolejności długofalowa budowa pożądanego wizerunku spółki przez dialog z interesariuszami i wsparcie działań biznesowych – mówi Michał Olbrychowski, Practice Director działu Business Communications Agencji.

Agencja odpowiada za doradztwo strategiczne w obszarze szeroko pojętej komunikacji z wieloma ekipami odbiorców, ważnymi z punktu widzenia Centrum, a więc pacjentami, partnerami biznesowymi, środowiskiem medycznym, decydentami, lecz
w pierwszej kolejności z dziennikarzami.

W ramach działań media relations agencja buduje i utrzymuje długofalowe stosunki z mediami, raczej z dziennikarzami podejmującymi tematykę zdrowia zarówno pod kątem ekonomicznym, jak i społecznym. Media są zarazem odbiorcą, jak i nadawcą komunikatów do innych zdefiniowanych grup. Agencja była również odpowiedzialna za przygotowanie założeń komunikacji wewnętrznej (jest to komunikacji z pracownikami).

– w razie centrów medycznych to jest zawsze wyzwanie z racji na strukturę tego typu podmiotów, które zatrudniają zarówno osoby na etatach (administracja), jak i personel medyczny, który z reguły świadczy usługi w kilku, regularnie konkurencyjnych przychodniach – mówi Michał Olbrychowski. – W tak wrażliwej materii, jaką jest ochrona zdrowia, bardzo istotna jest również komunikacja kryzysowa, lecz w razie naszego klienta sprowadza się ona do działań prewencyjnych, bo spółka, dzięki wewnętrznym procedurom wykazuje dużą odporność na zdarzenia kryzysowe.

Pozycjonowanie prezesa

Pracując z mediami, przedstawiciele agencji na co dzień odpowiadają na zapytania dziennikarzy dotyczące działalności Centrum albo konsultacji medycznych i przekazują dziennikarzom wiadomości o głownych wydarzeniach związanych z działalnością Centrum, lecz również szerzej – z całym rynkiem usług medycznych.

– W naszej strategii komunikacji sporą rolę przywiązujemy do pozycjonowania w mediach specjalistów Centrum Medycznego Enel-Med, a w szczególności prezesa Enel-Med. wg badań European Centre for Reputation Studies, dobrze komunikujący prezes spółki może mieć blisko 15-procentowy wpływ na wartość spółki. Osoba zarządzająca jest więc głównym „czynnikiem” w kształtowaniu reputacji i wartości spółki. Wskutek prowadzonych działań, prezes Enel-Med jest aktualnie przeważnie cytowanym przedstawicielem prywatnych centrów medycznych, a samo Centrum przeważnie pojawiającym się w mediach prywatnym centrum medycznym – mówi Michał Olbrychowski.

PR badawczy

Do zadań agencji obsługującej placówkę medyczną może należeć również rozwiązywanie sytuacji konfliktowych z innymi ośrodkami medycznymi (zarówno prywatnymi, jak i publicznymi), a w przypadku wystąpienia takiej potrzeby – również kierowanie sytuacją kryzysową. Działanie agencji może także obejmować badanie świadomości medycznej pośród pacjentów leczonych w danej placówce. Badania dotyczą wówczas np. zakresu zdolności samoleczenia, a również postrzegania danej placówki i jej pracowników. Agencje przeprowadzają również audyty zdrowotne pośród pracowników i przygotowują strategie pozyskiwania klientów.

Częstym elementem działań PR jest również zmiana logotypu i wyglądu strony internetowej. Tak było w razie Wojewódzkiego Szpitala Bródnowskiego w Warszawie, który od kilku miesięcy współpracuje z agencją Infocontrol Public Relations. Witryna internetowa placówki o nowym wyglądzie wspólnie z przejrzystym dostępem do informacji działa od sierpnia bieżącego roku. Nowy układ strony został zaprojektowany w oparciu o pięć głównych zakładek obejmujących wiadomości dotyczące historii szpitala, wiadomości dla prasy, aktualności i plany rozwoju placówki, wiadomości dotyczące struktury organizacyjnej szpitala i misji i wartości kształtującej działalność jednostki. Zakładka dla pacjenta zapewnia błyskawiczny dostęp do podstawowych informacji dotyczących pacjentów, takich jak godziny odwiedzin, opieka duszpasterska czy lista dokumentów niezbędnych do korzystania z opieki szpitala, w dziale postęp znajdują się wiadomości na temat projektów badawczych wykonywanych w szpitalu, dane na temat podjęcia pracy, rozpoczęcia specjalizacji czy stażu. Zmianie uległo również logo placówki.

– Zmieniamy swój wizerunek po raz pierwszy od 29 lat i robimy to z myślą o komforcie naszych pacjentów. Rozwiązania, które obowiązywały do chwili obecnej, nie zaspokajały ich potrzeb. Wcześniejsze logo było niewiele przejrzyste i staromodne, z kolei teraz wszystkie przedmioty są estetyczne i czytelne dla pacjenta – mówi dyrektor Szpitala Bródnowskiego Teresa Bogiel.

Szpital Bródnowski to pierwszy klient agencji Infocontrol Public Relations działający na rynku medycznym. Obserwując rynek medyczny, na którym coraz częściej pojawiają się niepubliczne podmioty, można stwierdzić, iż takich klientów w tej i innych agencjach będzie coraz więcej.










Czym jest Szpitalne public relations znaczenie w Leczenie S .