siedem ustaw systemu ochrony co to znaczy

Co to jest Siedem ustaw dla systemu ochrony zdrowia. Czym jest dla mechanizmu ochrony zdrowia.

Czy przydatne?

Siedem ustaw dla systemu ochrony zdrowia definicja

Co to oznacza: W tym roku rząd planuje uchwalenie siedmiu istotnych ustaw dla mechanizmu ochrony zdrowia. Wedle założeniami rządu, od 2009 roku szpitale będą musiały przekształcać się w firmy prawa handlowego, szpitale resortowe zostaną przekazane marszałkom, a kliniki powrócą pod nadzór Ministerstwa Zdrowia. Równocześnie ma zostać także wprowadzony mechanizm dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych. Ma powstać również nowa organizacja reprezentująca interesy pacjentów dochodzących swoich praw przed sądami powszechnymi.Lepsze kierowanie szpitalami- Proponowane zmiany mogą pozytywnie wpłynąć na rynek usług medycznych. Z jednej strony, przekształcenie szpitali w firmy prawa handlowego uniemożliwi zadłużanie się jednostek medycznych i zwiększy odpowiedzialność organów właścicielskich za osiągane poprzez nie wyniki finansowe. I tj. plus tego rozwiązania. Z drugiej jednak strony, ewentualne utrzymanie bariery 49 procent udziałów spółkach po stronie prywatnych inwestorów może zablokować napływ kapitału, bez którego aktualna, a więc nie idealna, przypadek finansowa niektórych szpitali nie ulegnie poprawie. Żaden gdyż inwestor nie przystąpi do przedsięwzięcia, gdzie, bez głosu decydującego, nie będzie miał możliwości kontrolowania wydatków i dbania o przychody szpitala firmy - uważa Piotr Gerber, prezes zarządu Instytutu Medycznego EMC.Brak koszyka hamuje reformyBez zmian w organizacji mechanizmu lecznictwa nie uda się go wyprowadzić z poważnego kryzysu. Jednak projekty ustaw, nad którymi aktualnie pracują posłowie, ciągle są zmieniane poprzez stronę rządową. Szczególnie widać to na przykładzie projektu ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. W razie projektu ustawy zakładającej wprowadzenie dobrowolnych ubezpieczeń zdrowotnych prace nad nim w ogóle zostały wstrzymane. ciągle gdyż rząd nie przedstawił tak zwany koszyka gwarantowanych świadczeń zdrowotnych, a więc takich, za wykonanie których będzie płacił Narodowy Fundusz Zdrowia. Lista taki ma być, wedle zapowiedziami rządu, gotowy do końca czerwca. Jednak specjaliści są sceptyczni co do dotrzymania tego terminu. W pierwszej kolejności Agencja Oceny Technologii Medycznych nie ma zrobionej wyceny połowy z 18 tys. procedur medycznych.Zdaniem przedstawicieli prywatnego sektora usług medycznych błędem rządu jest brak zgody na wprowadzenie drobnych dopłat dla pacjentów, a więc tak zwany współpłacenia. W Czechach, gdzie takie dopłaty funkcjonują od początku tego roku, już widać, iż spadła liczba realizowanych usług. Pacjenci w sposób bardziej przemyślany decydują się na wykonanie następnego badania krwi czy USG.Opór społecznyW Polsce przyzwolenie socjalne na wprowadzenie drobnych opłat jest bardzo niskie. Rząd wyjaśnia, iż nie decyduje się na takie rozwiązanie, ponieważ nie przekłada się to na przyrost wpływów do publicznego mechanizmu ochrony zdrowia. Ponadto, nawet najmniejsze koszty mogą stanowić ważną barierę dla najbiedniejszych grup socjalnych w dostępie do świadczeń zdrowotnych. specjaliści podkreślają jednak, iż kluczowym celem wprowadzenia drobnych dopłat dla pacjentów nie jest zwiększanie nakładów, lecz ograniczenie sztucznie generowanego popytu na fundamentalne świadczenia zdrowotne.JAKIE USTAWY MAJĄ ZREFORMOWAĆ mechanizm LECZNICTWA• ustawa wprowadzająca ustawy reformujące• ustawa o zakładach opieki zdrowotnej• ustawa o dodatkowych ubezpieczeniach zdrowotnych• ustawa o rzeczniku praw pacjenta• ustawa o specjalnych uprawnieniach pracowniczych• ustawa o systemie konsultanckim• ustawa o akredytacji zakładów opieki zdrowotnejOPINIEADAM ROZWADOWSKIprezes Centrum Medycznego Enel-MedReforma mechanizmu ochrony zdrowia odniesie efekt, jeżeli pacjenci uświadomią sobie, iż prywatna opieka zdrowotna jest dostępna dla wszystkich Polaków, a nie tylko dla tych najbogatszych. Taka opinia jest nieprawdziwa, a głoszona poprzez przeciwników prywatyzacji służby zdrowia. Dla pacjentów tak faktycznie liczy się tylko to, czy placówka ma podpisany kontrakt z Narodowego Funduszu Zdrowia, a nie ich forma własnościowa.Pamiętajmy, iż już w dużej mierze sprywatyzowana jest podstawowa opieka zdrowotna (POZ), stomatologia czy leczenie ambulatoryjne. Jednym bastionem publicznym pozostają samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej. A te ciągle są zadłużone. O tym, czy będą one zarządzane poprzez prywatne spółki, powinny decydować władze samorządowe, do których należy zdecydowana przewarzająca część szpitali. Samorządy mają największe doświadczenie w prowadzeniu szpitali. Nawet jeśli będą przekształcać szpitale w firmy, to z pewnością nie będą decydować w sposób pochopny o ich ewentualnej sprzedaży.DARIUSZ PUŁAWSKIdyrektor Centrum Medycznego AlcorJestem przeciwnikiem całkowitej prywatyzacji w systemie ochrony zdrowia. Uważam, iż można o niej rozmawiać wyłącznie w kontekście budzącej spore kontrowersje sieci szpitali. Nie wierzę, iż można przeprowadzić całkowitą prywatyzację i w pełni kontrolować zabezpieczenie usług medycznych w długofalowej perspektywie. Dla wielu placówek medycznych może ona okazać się biletem w nieznane.kraj nie może pozbywać się odpowiedzialności za zdrowie obywateli. Taki wymóg na nie nakłada art. 68 konstytucji. Nie można wykluczyć sytuacji, iż szpitale przestaną operować przysłowiowe wyrostki robaczkowe, a zajmą się na przykład operacjami plastycznymi dla zamożnych pacjentów.Szpitale wybiorą te usługi, które będą dla nich w najwyższym stopniu opłacalne, a tym samym wyparte zostaną świadczenia finansowane poprzez NFZ. jeśli jednak wprowadzi się systemy zmuszające prywatne szpitale do obowiązkowego kontraktowania wskazanych usług z Narodowym Funduszem Zdrowia, to wtedy raczej trudno mówić o prywatyzacji mechanizmu lecznictwa

Czym jest Siedem ustaw dla systemu znaczenie w Słownik na S .