podmioty publiczne prywatne co to znaczy

Co to jest Podmioty publiczne i prywatne - opłaty za usługi. Co znaczy: prywatne - koszty za usługi.

Czy przydatne?

Podmioty publiczne i prywatne - opłaty za usługi definicja

Co znaczy:

Ustawa o działalności leczniczej



Podmioty publiczne i prywatne - koszty za usługi





Zakaz pobierania od pacjentów opłat za świadczenia zdrowotne, o których mowa w kontrakcie zawartym z NFZ, wynika z art. 193 pkt 4 Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.








wedle tym przepisem ten, kto pobiera od ubezpieczonych nienależne koszty za świadczenia objęte umową z Funduszem o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, podlega karze grzywny wymierzanej w trybie Kodeksu o postępowaniu w kwestiach o wykroczenia. Z brzmienia tego regulaminu wynika jednoznacznie, iż odnosi się on do każdego, kto chciałby pobierać opłatę za świadczenie, które jest finansowane poprzez Narodowy Fundusz Zdrowia w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, czyli nie tylko do SP ZOZ, lecz również do każdego podmiotu leczniczego będącego przedsiębiorcą, związanego kontraktem z NFZ.

Podkreślić wiec należy, iż aktualnie doszło do zrównania sytuacji prawnej publicznych i niepublicznych szpitali w dziedzinie możliwości pobierania opłat za udzielnie świadczeń opieki zdrowotnej nieobjętych kontraktem z NFZ.


Powstaje jednak wątpliwość, kiedy dochodzi do sytuacji, gdzie SP ZOZ czy podmiot leczniczy w formie jednostki budżetowej może pobierać koszty od pacjentów. Wydaje się, iż przypadek taka ma miejsce wtedy, gdy świadczenie opieki zdrowotnej nie jest objęte kontaktem i nie jest udzielane w stanie zagrożenia zdrowia i życia i kiedy podmiot leczniczy niebędący przedsiębiorcą zrealizował już kontrakt, a świadczenie zdrowotne nie służy ratowaniu zdrowia i życia.


Pierwsza ze wskazanych sytuacji, wbrew pozorom, może budzić sporo wątpliwości. Kontrakty są gdyż sformułowane w sposób bardzo ogólny. Sytuacji tej nie poprawia aktualny sposób sformułowania koszyka świadczeń gwarantowanych. Wskazuje on jedynie nazwy procedur medycznych albo rozpoznań, których leczenie ma być gwarantowane pacjentom. Normalnie nie ustala z kolei standardu, gdzie świadczenia zdrowotne mają być udzielane. Wydaje się zatem, iż w obecnym stanie prawnym szpital może realizować odpłatnie świadczenia jedynie w wypadku, gdzie nie mieści się ono w dziedzinie wskazanym w kontrakcie. SP ZOZ nie ma z kolei możliwości pobierania opłat za świadczenia gwarantowane mieszczące się w tym zakresie, ale realizowane nowszą, droższą sposobem. Ani gdyż kontrakt, ani koszyk świadczeń gwarantowanych nie klasyfikuje metod (standardów) realizacji świadczeń gwarantowanych.


W drugim przypadku, kontrakty z NFZ zawierają nie tylko zakres świadczeń, do wykonywania których zobowiązany jest szpital, lecz również liczbę jednostek rozliczeniowych. Szpital, który „wyrobił” wszystkie punkty rozliczeniowe przewidziane w kontrakcie jest uprawniony do pobierania opłat od pacjentów chcących uzyskać świadczenia zdrowotne. Świadczenia takie nie byłyby już gdyż objęte umową z NFZ. Co więcej, nie muszą być one nawet sfinansowane poprzez NFZ. Zgodnie gdyż z wyrokiem Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z dnia 16 kwietnia 2008 roku świadczeniodawcy nie przysługuje roszczenie w relacji do NFZ o płaca za świadczenia ponadlimitowe. Tym samym Fundusz w ogóle nie ma obowiązku zawarcia aneksu do kontraktu obejmującego i te świadczenia. Wyjątkiem jest jedynie przypadek udzielania pomocy medycznej w warunkach art. 7 Ustawy o zakładach opieki zdrowotnej ( aktualnie art. 15 Ustawy o działalności leczniczej) i art. 30 Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 roku o zawodzie lekarza i lekarza dentysty, które to regulaminy nakładają na zakłady opieki zdrowotnej i lekarzy bezwzględny wymóg niezwłocznego udzielenia pomocy medycznej z racji na zagrożenie życia albo zdrowia. Zabronione wydaje się być zatem jedynie pobieranie od pacjentów opłat za udzielone im świadczenia ponadlimitowe w wypadku, gdy udzielone zostały one w tak zwany stanach nagłych. Zasady pobierania odpłatności od pacjentów dotyczą zarówno szpitali publicznych, jak i prywatnych w wypadku, gdy zawarły one kontrakt z NFZ. Organy władzy publicznej nie mają więc żadnych podstaw do wydawania interpretacji, które prawo do pobierania takich opłat przyznawałyby jedynie prywatnym podmiotom leczniczym.



R E K L A M A


VIII FORUM POLSKICH SZPITALI MEDMARKET 2011


24 listopada 2011, Hotel Hilton, Warszawa


W dyskusji o warunkach powodzenia procesu przekształcania SP ZOZ-ów w firmy prawa handlowego wezmą udział między innymidyrektorzy publicznych szpitali i przedstawiciele organów założycielskich


strona konferencji
program
prelegenci i paneliści
zamówienie karty wstępu

Swój udział zgłosiło już powyżej 100 osób reprezentujących segment publicznej służby zdrowia


Dla przedstawicieli dyrekcji szpitali publicznych i niepublicznych szpitali samorządowych udział w konferencji jest bezpłatny.


Zapraszamy do udziału!










Czym jest Podmioty publiczne i prywatne znaczenie w Leczenie P .