certyfikatem zarządzanie co to znaczy

Co to jest Zarządzanie z certyfikatem. Co znaczy: certyfikatem Coraz więcej placówek medycznych.

Czy przydatne?

Zarządzanie z certyfikatem definicja

Co znaczy:

Standardy umożliwiają większą kontrolę



kierowanie z certyfikatem





Coraz więcej placówek medycznych stara się o zdobycie certyfikatów jakości. Uznawane na całym świecie świadectwa ISO gwarantują placówce prestiż, a pacjentom bezpieczeństwo. Równocześnie spełnienie wymagań certyfikatu wymusza lepszą organizację pracy i redukcję wydatków.








Coraz więcej placówek zdaje sobie sprawę z konieczności inwestowania w odpowiednie >>kierowanie jakością. Posiadanie certyfikatu jakości ISO jest również postrzegane jako podstawa budowy wiarygodności i zaufania pośród klientów. Pozytywny aspekt wdrożenia to nie tylko przynależność do grona elitarnych placówek. To również wymierne korzyści w formie lepszej organizacji pracy w placówce i usprawnionej komunikacji z pacjentem. Wprowadzenie standardów wymaganych poprzez certyfikat umożliwia także większą kontrolę dyrekcji szpitala nad wszystkim, co odbywa się w placówce, a zwłaszcza nad opłatami.

Czym jest ISO?

ISO 9001 jest standardem, gdzie Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (International Organization for Standarization) zawarła wymogi odnośnie mechanizmu kierowania jakością. ISO 9001:2008 to norma określająca obowiązki jakościowe, które dana jednostka musi spełnić w celu otrzymania certyfikatu. Norma ta weryfikuje czy dana jednostka spełnia wymogi dotyczące zasobów leczniczych, polityki zaopatrzeniowej, marketingowej czy kierowania zasobami ludzkimi . Stawia ona także wymogi dotyczące prowadzenia dokumentacji, która jest konieczna dla zapewnienia kontroli kierownictwa zakładu opieki zdrowotnej nad sprawnym działaniem mechanizmu. Norma ta ustala wymogi dotyczące procedur systemowych jednostki.

Właściwe wdrożenie

Wdrożenie i utrzymanie certyfikatu nie jest łatwe. Niezbędne jest w pierwszej kolejności powstanie niezbędnej dokumentacji obejmującej wnikliwie wszystkie działania, które chcemy objąć systemem kierowania jakością.

- Szpital planujący wprowadzenie mechanizmu kierowania jakością powinien w pierwszej kolejności sprecyzować własne cele - twierdzi Andrzej Kufel z Polskiego Rejestru Statków, spółki oferującej usługi certyfikacyjne dla placówek medycznych.- Dopiero wtedy możliwe będzie ustalenie normy, którą dany szpital chce spełniać i przygotowanie niezbędnych działań - dodaje.

Niezbędnym krokiem w tym kierunku jest opracowanie polityki jakości. Po uzyskaniu normy ISO szpital musi dokonać auditu wstępnego, który pozwoli ustalić, które wymogi normy szpital spełnia a nad którymi musi jeszcze popracować. Otrzymane dlatego wiadomości pozwalają na ustalenie, jak usprawnić działania. W dalszym etapie placówka powinna przygotować konieczną dokumentację i księgę jakości. By mechanizm został adekwatnie wdrożony, szpital musi posiadać wyszkolonych pełnomocników.

Z spółką konsultingową

Przy sporych placówkach konieczne jest zlecenie działań wdrożeniowych spółce konsultingowej. Także personel zarządzający szpitala, który styka się z poszczególnymi fazami wdrożenia mechanizmu, powinien być przeszkolony w dziedzinie norm, które będzie spełniać placówka. Szpitale, które nie mogą sobie pozwolić na zlecenie działań spółce konsultingowej, mogą skorzystać z pomocy dokumentu pod nazwą “Quality management systems — guidelines for process improvements in health service organizations”. To jest dokument stworzony poprzez ISO International Organization for Standarization, szwajcarską organizację pozarządową, zajmująca się określaniem międzynarodowych standardów jakości zarówno dla spółek prywatnych jak i instytucji publicznych, Dokument ten opisuje mechanizm wdrożenia certyfikatu i ulepszenia kierowania jakością i działania, które powinnna podjąć placówka starająca się o certyfikat jakości.

Audity nadzorujące

Utrzymywanie certyfikatu mechanizmu kierowania Jakością zgodnego z ISO 9001:2008 wiąże się z poddawaniem się poprzez firmę auditom nadzorującym. To są audity przeprowadzane co najmniej raz w roku. Ich zakres jest zazwyczaj węższy niż auditu certyfikującego. Pozytywny rezultat auditu nadzorującego pozwala na podjęcie decyzji poprzez jednostkę certyfikującą o utrzymaniu certyfikatu. Po upływie trzech lat od wydania certyfikatu jego ważność wygasa i spółka musi poddać się ponownej certyfikacji - auditowi recertyfikującemu, który ma charakter podobny do auditu certyfikującego. Jeżeli audit zakończy się rezultatem pozytywnym, jednostka może dostać certyfikat istotny poprzez następne trzy lata. Wydatek wprowadzenia mechanizmu uzależniony jest od wielkości placówki, liczby osób, które uczestniczą w jego wdrożeniu i utrzymaniu, zakresu prowadzonej działalności, ilości posiadanych obiektów, nakładu czasu potrzebnego do wdrożenia i przeznaczonego na ocenę poprzez jednostkę certyfikującą. Jeżeli jednak weźmiemy pod uwagę oszczędności, jakie udaje się osiągnąć szpitalowi przy utrzymaniu sprawnego i efektywnego mechanizmu kierowania, wydatki te nie są wysokie. Nie bez znaczenia jest także sprawa wyboru spółki przyznającej certyfikaty.

Dlaczego ISO?

Korzyści wynikające z wprowadzenia i utrzymania certyfikatu są wielkie. Jednostki, które poddają się certyfikacji, otrzymują odpowiedź na pytanie czy podejmowane i wykonywane poprzez nie działania są zgodne z wymogami normy (ISO 9001:2008) tzn. czy dana jednostka działa poprawnie. W rezultacie tego działania szpitala są uporządkowane, przejrzyste i wciąż nadzorowane. Ponadto jednostka ma sposobność wyróżnienia się na rynku jako spełniająca wymogi certyfikacyjne. Wprowadzenie certyfikatu to w pierwszej kolejności efektywniejsze >>>kierowanie placówką. Efektem tego jest powstanie przyjaznego środowiska pracy i zapewnienie pacjentom opieki medycznej o wysokim standardzie.

Wyższy kontrakt

- Należy pamiętać, iż efektywne działanie szpitala to nie tylko idealnie wykształcona kadra i wysokospecjalistyczny sprzęt medyczny, lecz także zdolność efektywnego kierowania. Ponadto sporo spółek ubezpieczeniowych nie podpisuje umowy z placówką medyczną, jeżeli nie posiada ona certyfikowanego mechanizmu kierowania jakością.- twierdzi Tomasz Romańczyk,konsultant zarządu ds. rynku medycznego spółki TUV Nord.

Warto dodać iż w niektórych wojwództwach, Narodowy Fundusz Zdrowia premiuje te placówki, które mają wdrożony mechanizm kierowania jakością. dlatego mogą one wynegocjować wyższy kontrakt na świadczone usługi.

Innymi słowy certyfikat jest wskaźnikiem jakości działań w jednostce i pomaga w jej działalności. sporo placówek medycznych stara się o uzyskanie certyfikatu ISO, widząc w nim gwarancję rozwoju i konkurencyjności na rynku usług medycznych. ISO ma wykorzystanie we wszystkich obszarach działalności medycznej - w podstawowej opiece zdrowotnej, usługach specjalistycznych, stomatologii, lecznictwie zamkniętym i innych. Pozwala na błyskawiczny wgląd w to, co w danej chwili odbywa się w placówce, pozwala racjonalizować wydatki, analizować działalność w minionych okresach, planować własne działania w przyszłości. Funkcjonowanie norm ISO opiera się na założeniu, iż jakość powinna być osiągana raczej przez zapobieganie wadliwości, a nie usuwaniu jej skutków

Cena jakości

Jakość jest kosztowna. Cena wdrożenia mechanizmu ISO jest zróżnicowana i jest zależna od wielkości placówki i liczby pracowników, którzy będa uczesticzyć we wdrożeniu mechanizmu. Dla mniejszych placówek to jest wydatek rzędu 6 tys. złotych. Dla większego szpitala >>>>kierowanie jakością wiąże się z wyższymi kosztami. W placówce zatrudniającej ok. stu osób wydatek wdrożenia wynosi ok. 11 tys. złotych albo więcej.

Korzyści dla pacjentów...

Jednym z powodów, dla których placówki decydują się na wdrożenie mechanizmu kierowania jakością, jest chęć pozyskania nowych klientów. Utrzymanie wysokiej jakości usług to nie tylko większy prestiż placówki, lecz w pierwszej kolejności powiększenie zaufania ze strony pacjentów. Jedną z przyczyn starania się poprzez placówki o certyfikaty jest coraz większa świadomość pacjentów na temat certyfikacji i norm ISO. Inna kwestią to jest, iż wprowadzone normy mają faktyczne przełożenie na jakość. W skutku pracownicy są lepiej wyszkoleni i przestrzegają karty praw pacjenta. Poprawia się także komunikacja personelu z pacjentami, która pozwala na zrozumienie obecnych potrzeb i oczekiwań.

– W naszym szpitalu każdy nowo przyjęty pacjent dostaje broszurę informującą go o jego prawach, czy zasadach obowiązujących w szpitalu. Ponadto wprowadziliśmy także ankiety gdzie pacjenci mogą ocenić szpital. dlatego znamy potrzeby pacjentów i możemy ciągle usprawniać naszą placówkę tak by pacjent czuł się komfortowo - mówi Agnieszka Gargulska auditor zewnętrzny w Szpitalu Specjalistycznym im. Jędrzeja Śniadeckiego w Nowym Sączu.

.. i dla szpitala

W placówce tej, dzięki wprowadzeniu mechanizmu kierowania jakością, uporządkowane zostały pomiędzy innymi kwestie powiązane z uprawieniami poszczególnych pracowników, procedury i komunikacja wewnętrzna. Szpital wyznacza sobie co roku cele wykonywane w ramach określonej strategii rozwoju. Pojawiające się problemy omawiane są na bieżąco i na bieżąco rozwiązywane. Dzięki często odbywanym audytom placówka utrzymuje stale wysoki standard działalności. Wymusza to wprowadzony mechanizm. dlatego działalność szpitala jest efektywniejsza i skuteczniejsza, co wpływa pozytywie nie tylko na zawodolenie pacjentów, lecz i na jakość pracy załogi.










Czym jest Zarządzanie z certyfikatem znaczenie w Leczenie Z .